504 245 477 | kabis@kabinysanitarne.pl

Grzegorz Nowak

Muzeum Toalet w Japonii

Choć Japonia słynie z wielu odkryć, które budowały mentalność i kulturową przynależność – Walkman, Playstation czy Tamagochi, to sami Japończycy są niezwykle dumni z wynalazku firmy TOTO pod nazwą Washlet. Wyjątkowa deska klozetowa high-tech, elektroniczna, podgrzewająca i podmywająca.

Muzeum Toto w Japonii na wyspie Kiusiu

Na japońskiej wyspie Kiusiu milionowe miasto Kitakyushu zostało szczęśliwie obdarowane wartym 60 mln dolarów muzeum. Sponsorem jest nie kto inny jak japoński gigant z branży sanitarnej TOTO. Producent postanowił zasponsorować projekt muzeum na setną rocznicę powstania firmy. Na południową wyspę Japonii ściągają odwiedzający w imponujących liczbach. Tylko w pierwszych trzech miesiącach muzeum przyjęło 30 000 gości.

Historia japońskich toalet w jednym miejscu

Muzeum oferuje niezwykłą kolekcje eksponatów odnoszących się w prostej linii do historii toalet w Japonii. A że jest część kultury każdej cywilizacji, możemy poznać fragment historii Japonii z całkiem innej perspektywy. Przygoda rozpoczyna się od ceramicznych ustępów z XIX wieku do najnowszej generacji deski klozetowej Washlet. Jak twierdzą przedstawiciele TOTO jest to punkt konwergencji dla japońskiego podejścia o kwestie związane z higieną osobistą, zaangażowaniem w zapewnienie wysokich standardów gościnności.

Jedna z ekspozycji muzem - przyklady toalet

"Washlet jest tak popularny w Japonii, ale niestety nie zauważyliśmy tego produktu w Kanadzie. Myślę, że zachodnia kultura wiele traci nie wprowadzając tak fajnego gadżetu na swój rynek. Chciałam przekonać swojego męża, dlatego zdecydowaliśmy się odwiedzić muzeum”

…stwierdziła Mami Yoshida, która odwiedziła placówkę podczas wizyty w rodzinnej Japonii razem z mężem, po dekadzie życia w Kanadzie.

 Washlet podbija światowe rynki

W muzeum można prześledzić rozwój sztandarowego produktu marki Washlet. Zaczynając od prymitywnych modeli z lat .80 ubiegłego wieku do dzisiejszych zaawansowanych technologicznie desek z serii Neorest.

Deska toaletowa Neorest

Ciekawe, że tak popularny w Japonii produkt jak deska klozetowa Washlet, która znajduje się w większości domów, wielu restauracjach a nawet na stacjach metra zdeterminowała właścicieli firmy do budowy muzeum. Produkt jest rzeczywiście wyjątkowy, system wbudowany w desce to perfekcyjny rozpylacz który dociera w każdy zakamarek. Ale nowsze modele nie ograniczają się na czyszczeniu. Mają podgrzewane siedzenia. Pozwalają na kontrolę temperatury wody i ciśnienia. Są nawet takie, które potrafią wykonać masaż.

Muzeum to swego rodzaju punkt wystawowy dla flagowego produktu TOTO. Budowanie marki poprzez wyjątkową formę promocji. Możliwość pokazania kupcom z całego świata nie tylko suchych faktów dotyczących najnowszych modeli deski, ale również jak produkt technologicznie ewoluował, jak zmieniało się podejście Japończyków do higieny. W tej chwili produkt jest już dostępny na innych rynkach. Trzeba jednak mieć świadomość, że nie jest to tani gadżet. W USA najtańsza wersja to koszt 599$, model z najwyższej półki Neorest kosztuje 6 500$ i wymaga umiejscowienia gniazdka blisko sedesu.

wystawa Toto

 Historyczne eksponaty

Co więcej można zobaczyć na wystawach w muzeum? Ciekawostką mogą się okazać wielkogabarytowe toalety dedykowane sumokom. Toalety, które dawniej służyły japońskiemu parlamentowi czy łazienka, z której korzystał Douglas MacArthur – generał amerykański nadzorujący okupację Japonii podczas II Wojny Światowej.

Gabloty z wystawami toalet w muzeum TOTO

Jest też kilka zabawnych eksponatów takich jak motocykl „Toto talk”, który przejechał cały kraj zasilany biogazem. Tak, tak biogaz to eufemizm wiemy czego...

W Japonii kwestie związane z toaletami to wyjątkowo gorący temat. Mimo, że w całym kraju dba się o nie i nie mają one najmniejszej skazy rząd postanowił uruchomić kampanię pod tytułem Japan Toilet Prize. Jej zadaniem jest poprawa jakości życia poprzez poprawę jakości toalet. Choć tak jak już wspominałem japońskie toalety przeważnie wręcz lśnią. Program ma też rozwiązać najbardziej palący problem, czyli problem długich kolejek przed ubikacjami dla kobiet.

Nie powinno zatem dziwić, że na południowej wyspie kraju kwitnącej wiśni powstało muzeum hołdujące japońskim ambicjom odnoszącym się do higieny i ciągłego podnoszenia warunków sanitarnych. Firma TOTO poza tym, że dumnie promuje swoje produkty przez pryzmat „toaletowej” historii Japonii, promuje też państwo jako nowoczesny i prężnie rozwijający się kraj atrakcyjny ze względów turystycznych, ale i gospodarczych.

Źródła zdjęć: [1], [2], [3], [4]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pierwszy raz zamawiasz
kabiny sanitarne,
szafki basenowe?

Szukasz gotowych rzutów pomieszczeń?
Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu
zapytania ofertowego?

pdf

ul. Swarzędzka 38
62-006 Gruszczyn

dz. handlowy 061 897 49 53
dz. produkcyjny 061 897 49 52
fax. 061 817 33 05
kabis@kabinysanitarne.pl

Wyślij zapytanie

Błędnie wypełniony formularz. Proszę poprawić zaznaczone pola.
Dziękujemy, formularz został wysłany.